keskiviikko 4. toukokuuta 2011

"Esine!"

Olen opettanut nyt Leksalle vähäsen esine-etsinnän alkeita. Esineruudusta ei voi puhua vielä. Olen tehnyt muutaman kerran niin, että olen vienyt esineen piiloon niin, että Leo on nähnyt minun vievän sen. Yleisimmin esine on ollut hanska. Leo osaa Esine-käskyllä mennä hakemaan esineen. Tuomisen kanssa on nyt vähän niin ja näin, koska olen usein palkannut Leksan toisella lelulla heittämällä sitä, kun Leo lähtee tuomaan esinettä. Nyt se sitten on keksinyt ennakoida lelun heittämistä ja pudottaa esineen kesken matkan. Noh, eiköhän tuo ymmärrä tuoda ne perille saakka, kun palkkaan siitä vähän aikaa.

Tänään sitten kokeilin tallata meidän pihan perälle jonkun tyyliin 3 x 4 metrisen ruudun ja laitoin hanskat ruudun eri kulmiin heinän alle vähän piiloon. Hain sitten vasta Leksan sisältä, eli nyt se ei nähnyt, kun vein esineitä. Olin oikeastaan vähän tyhmä, kun otin kaksi hyvin vähän harjoiteltua asiaa samaan kertaan. Eli Leo ei nähnyt, kun vein esineet ja piilotin niitä vielä kaksi. Aikaisemmin, jos olen vienyt kaksi esinettä piiloon, Leo on yrittänyt tuoda molempia samalla kertaa. Taas mentiin "ei se kerrasta rikki mene" -asenteella....

Hain Leon sisältä ja vein sen aika lähelle ruutua. Ja kun annoin Esine-käskyn, Leksa juoksi suoraan siihen tallatuun ruutuun ja haisteli innokkasti. Löysi ensimmäisen hanskan ja lähti tuomaan sitä minulle. Pudotti kerran, mutta toi kun pyysi uudelleen. Siitä nakkia palkaksi ja koira uudelleen sivulle. Lähetin sen uudelleen ruutuun ja toinenkin hanska löytyi. Senkin Leo pudotti ensin matkalle, mutta toi sen taas käskyllä minulle. Taas satoi nakkia.

Ehkä tästä voisi pian siirtyä sitten metsän puolelle harjoittelemaan. Näyttäisi siltä, että homma on ainakin jollakin asteella sisäistetty. Jospa yrittäisi viimeistään viikonloppuna lähteä metsälle ja kokeilla samalla, mitä Viivi tekee. Leon kanssa pitää nyt sitten muistaa, että palkka tulee vasta siitä, kun esine on minulla kädessä.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti