torstai 18. elokuuta 2011

Petosen touhuja


Tiistain agility meni pitkästä aikaa hyvin. Pedolla ei edelleenkään ole vauhtia samalla tavalla kuin aikaisemmin, mutta muuten se meni ihan reippaasti ja sinne, mihin ohjasin. Ehkä olin itsekin vähän paremmin kartalla tällä kertaa. Olen miettinyt, että miksi Petosen vauhti on hidastunut. Onko Petonen kipeä, vai onko sillä jostain muusta syystä motivaatiota vähemmän kuin ennen? Olen kallistunut tuohon jälkimmäiseen, eli motivaation puutteeseen. Aika monessa treenissä on peräkkäkin ollut ehkä minun osaamistasolleni vähän liian vaikeita juttuja. Sitten kun on pitänyt ottaa samoja juttuja monta kertaa uudelleen, Pedolla on ehkä into laskenut. Pidän kuitenkin mielessä, että vauhdin hidastuminen ja motivaation lasku voi johtua kivustakin. Täytyy tarkkailla Petosta taas vähän enemmän. Sitä kun on itse niin vaikea huomata, jos koira rauhoittuu pikkuhiljaa jokun lihasjumin vuoksi. Mitään muuta kipuoireilua en ole Pedossa huomannut, se on mielestäni ollut yhtä pirteä kuin ennenkin, melkein ehkä jopa energisempikin.



Toisaalta Pedolle on tullut ihan muutaman viimeviikon aikana vähän niin kuin eroahdistuksen oireita. Monesti kun tulen töistä kotiin, oven takana odottaa hullunlailla läähättävä Peto ja kuolalammikko (eli se on läähättänyt oven takana pidemmän aikaa). Olen kuvitellut, että Pedolla jäi joku tilanne päälle, kun se lomalla joutui olemaan muutaman kerran yksin kotona kovalla ukonilmalla. Ainakin tuntuu siltä, että Peto on ollut ahdistuneempi niinä päivinä, kun on satanut tai ollut vähän niinkuin painostava ilma. Joinakin päivinä Peto on kuitenkin tullut ovelle vastaan ihan selvästi omasta koristaan, eli se on ollut nukkumassa.



Nyt kun yhdistelee pari asiaa, eli agilityssa hidastuneen vauhdin ja omituisen läähättelyn yksinollessa, saadaan summaksi... mitä? Itse olen päässäni yhdistänyt kaikenlaiset muutokset käytöksessä siihen, että koira on kipeä. Voisikohan tässä olla siitä kyse? Olen suunnitellut muutenkin, että Viivi ja Peto pitäisi hierottaa ihan koirahierojalla. Itse möyhennän koiria säännöllisen epäsäännöllisesti, mutta oikeaksi hieronnaksi sitä ei voi sanoa. Kuitenkin olen huomannut, että Viivillä ja Pedolla on molemmilla kropassaan sellaisia kohtia, joiden hierominen on niiden mielestä epämukavaa. Viivillä se kohta on "alaselässä" ja Pedolla keskemmällä selkää. Tällä viikolla kun nypin Viivistä karvoja, siitä löytyi selästä uusi kohta, josta karvoja ei olisi saanut nyppiä. Taidan laittaa tutulle koirahierojalle sähköpostia heti...

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti