tiistai 8. heinäkuuta 2014

Lomakooste

Kun se kesäloma nyt sitte oli ja meni, niin kerron vähäsen, että mitä kaikkea me tehtiin. Jos kiinnostaa ;)

Aloitin loman - ylläripylläri - lenkillä koirien kanssa. Heti perjantaina pakkasin repun ja suuntasin suolle. Tauolla laitoin tulet ihan vaan tunnelman ja hyttysten takia. Sitten kävelin takaisin autolle ja lähdin kotiin. Että oikein irtiotto heti alkuun, niin tulee sitä loman tuntua :D

Lauantaina lähdin sitten veljen mökille Karstulaan yhdeksi yöksi. Maalasimme veljenvaimon kanssa ulkohuussin ja saunoimme ihan sikana. Kävin uimassakin koirien kanssa. Kaksi kertaa

Ja sitten kotiin. Olin päättänyt jo talvella, että teen lomalla terassilleni pätkän kaidetta. Hyvin suunniteltu oli aika hyvin tehty, mutta kyllä siinä muutama päivä meni maalatessa, hikoillessa ja kiroillessa. Ehkä siitä suunnittelemisesta oli kuitenkin jotain hyötyä, koska kiroilin mielestäni aika vähän. Ja kaiteesta tuli ylihieno. Koirille tämä urakka sopi myös, koska ne saivat olla ulkona koko päivän monta päivää putkeen. Ei ne paljon lenkkejä vaatineet sen päälle. Kyllähän siinä voimat menee, kun pitää vahtia naapurustoa jotain kuusi tuntia putkeen.

No sitten tuli Waasa Pop Festit. Kätevästi festarien ajaksi sattui todennäköisesti koko kesän hyytävin viikonloppu, eikä yleisöä tapahtumassa juuri ollut. Mutta minä olin. Melkoiseen vaatekerrokseen toppautuneena katsoin sinnikkäästi suurimman osan keikoista. Hyppelin lämpimikseni ja vähän välillä innostakin. Viikonlopun paras ajatus tuli lauantaina, kun otin kotoa omia juomia mukaan. Festarialueellehan juomia ei saa viedä, joten kätkin ne kätevästi Hoviskan rantaan kukkaistutuksiin :D Kun olin nähnyt haluamani keikat ja seuraaviin kiinnostaviin artisteihin oli muutama tunti aikaa, pyöräilin kätkölleni. Siellähän ne oluset odottivat kylminä kukkapenkissä. Täytyy muistaa tämä toimintatapa muissakin kesätapahtumissa, jos sellaisiin tulee lähdettyä. Kätevää, jännittävää ja rahaakin säästyy.

Toisella lomaviikolla laitoin "uutta" terassia ja pihaa kuntoon. Tämä kun on ensimmäinen kesä uudessa asunnossa, niin tuossa 40 neliön pihassa riitti hommia ainakin pariksi päiväksi (kun teki oikein rauhallisesti). Leikkasin pensasaidat ja kaivoin yhden pensaan pois pihaa pienentämästä. Ostin terassille parit kesäkukat. Ja siinä se hyvin pitkälti. Juhannukseksi lähdin jälleen veljen mökille. Kylmä keli sen kun jatkui ja myös mökillä jatkui teema "pitää tehdä jotain lämpimikseen". Porukalla tuli tehtyä varmaankin koko talven polttopuut ja ne kannettiin myös puuvajaan kuivamaan. Raekuurojen välissä. Kylmästä huolimatta juhannukseen oleellisena osana kuuluva grillaaminen ja ylensyöminen saatiin kuitenkin hoidettua.

Perunat pestiin toppatakissa, pipo ja hanskat päällä :)

Viivi was here, varokaa nilkkojanne!

Juhannuksen jälkeen olikin sitten ohjelmassa pohjoisen reissu Riikan kanssa. Tänä vuonna tehtiin semmonen matka, että tiistaina ajeltiin Puolankaan yhdeksi yöksi ja siitä sitten keksiviikkona Hossaan. Siellä kiersimme koirien kanssa vähän reilu 30 kilometrin lenkin (pitäisi oikein mitata tarkka pituus) kahden vuorokauden aikana. Lähdimme autolta yhden maissa keskiviikkona ja takaisin olimme perjantaina yhden maissa. Kelit olivat vaellukselle juuri sopivat; 5 - 10 astetta lämmintä ja pilvipoutaa. Vettä emme onneksi saaneet niskaamme perjantain erittäin pientä tihkusadetta lukuunottamatta. Aika onnistunut reissu kyllä! Sanoisin, että Hossan parhaita puolia oli se, että siellä ei ollut paljon muita. Maisematkin olivat kyllä hienot, etenkin Somerjoki ja Värikallio. Koska emme voi tämän koiraporukan kanssa tunkea kovin pieneen tilaan, niin yövyimme autotuvissa ja teltassa. Ekana yönä minä olin teltassa ja toisen autiotuvassa. Ja Riikka koirineen toisinpäin. Reissun aluksi autossa Shiro jaksoi vielä murista Viiville, mutta jo menomatkalla sekin totesi, että Viivin autoriehuminen ei ole vaarallista kuin Viiville itselleen ja mun hermoille.

Eka yö Laukkujärven rannassa

Somerjoki

Perjantaiaamu ja Puukkojärvi

Ja ettei elämä kävisi tylsäksi, niin eihän nämä lomareissaamiset tähän loppuneet. Perjantaiyönä tultiin pohjoisesta kotiin ja lauantaina sitten Rajavuoreen. Olin toisena järjestäjänä hälytysharjoituksessa ja siinähän sitä riitti järjestettävää. Olisimme voineet tehdä sellaisen tavallisen hälytysharjoituksen, mutta ei. Piti saada tehdä sellainen rastityyppinen harjoitus, jonka järjestämisessä oli paljon enemmän tekemistä :D Mutta harjoitus meni onneksi melko hyvin. Aikataulu petti tietenkin ja kaikki eivät ehtineet suorittamaan kaikkia rasteja, mutta osallistujat tuntuivat olevan tyytyväisiä. Meillä oli rasteilla tottelevaisuutta, suunnistusta, koiran kanssa näkötorniin kiipeämistä, ensiapua, esineruutua, jäljennostoa ja hakutehtävä. Jos ei muuta, niin tulipa käytyä läpi aika kattavasti kaikki koiralta ja ohjaajalta vaadittavat taidot. Jokainen löysi varmaankin jonkun jutun, jota saisi harjoitella lisää. Muutama meistä jäi vielä yöksi Rajavuoreen ja illalla saunottiin. Luonnollisesti siis myös minä olin siellä yötä koirien kanssa.

Kun tuo pohjoisen reissu ja Rajavuori oli koettu, niin kotiin palasi melko väsynyt joukko ja sata kiloa pyykkiä. Parisen päivää meni toipuessa ja pyykätessä. Ja johan täällä kotonakin oli tekemistä melkein viikon reissaamisen jälkeen. Piti ainakin leikata nurmikko (jota on siis se jotain 30 neliötä) ja tuli tuota terassiakin taas vähän sisustettua. Muistin nimittäin, että mullahan on varastossa yksi ylimääräinen pöytä :) Nyt se on sitten terdellä.

Vimpalle lomaviikolle piti vielä keksiä ohjelmaa. Päätin kyläillä ja käydä Ikeassa. Elikkäs taas koiraset autoon ja tällä kertaa nokka kohti Turkua. Ensimmäinen välietappi oli Raision Ikea, josta selvisin melko vähällä. Menin hakemaan jalkalamppua ja sen ostin. Ja vähän jotain pientä muutakin ;) Mutta niin kovin vähän. Siitä sitten Maskuun katsomaan kavereiden uutta taloa ja yökylään. Hienon tuvan olivat ostaneet. Maskusta Turkuun katsomaan toisen kaverin uutta taloa. Tai vanhaa taloa, jonka he olivat ostaneet. Hieno oli sekin, jonkin verran enemmän siellä on vaan vielä remppaa tehtävänä. Tämän pikaisen reissun jälkeen ajelin sitten kotiin viikonlopuksi. Sellainen pieni viimehetken paniikki vielä tuli, kun tuntui, että loma loppuu ja olisi vielä vaikka mitä tehtävää. Ehdin sitten viikonlopun aikana vielä kyläillä vähän lisää, käydä baarittelemassa, siivota koko kämpän, pestä pari mattoa ja auton. Ja hakea Pedon hoitoon. Sitten loma meni loppuun :( Onneksi näyttää kuitenkin siltä, että kesä vasta alkoi, joten kai tässä vielä ehtii kesän aikana jotain tekemään. Kun nyt vauhtiin pääsi.

Tauko Merikarvialla

Ja ei olla tosiaan treenattu oikein mitään koirajuttuja. Hyvin vähäisesti tokoa Leon kanssa. Että täytynee nyt vähän piristyaä treenaamisen suhteen, kun lomatkin on pidetty.